Culturele uitstap voor mannen.

Deze activiteit is voorbij. Bekijk alle nieuwe activiteiten

Wanneer

  • zaterdag 19 februari 2022 13u00 - 20u00
Treinmuseum - PRINSES ELISABETHPLEIN 5, 1030 SCHAARBEEK

Verslag

De mannen werden nog eens losgelaten en dit keer ging het naar Schaarbeek. Normaal gezien geen plek waar we naartoe gezogen worden, maar dit keer was het anders. We stapten in Duffel op de trein met bestemming het station van Schaarbeek, voor een bezoek aan het NMBS-museum Train World. Maar eerst dronken we een pint in Le cheval de fer.

We werden opgedeeld in twee groepen, en onder leiding van gidsen liepen we de vaste tentoonstelling af. We kwamen alles te weten over het begin van het spoor. Ons land liep toen mee voorop in de industriële revolutie. Onze eerste koning had goede relaties met het op dat gebied toonaangevende Engeland, waar ene George Stephenson in 1825 de eerste bruikbare stoomlocomotief had gebouwd. De eerste treinrit in België vond plaats in 1835 tussen Brussel en Mechelen. De koning mocht niet mee, dat was nog te gevaarlijk. Om de mensen langs het traject niet al te hard te laten schrikken van het lawaai van het aanstormende (!) gevaarte – toen nog een stoomtrein – liep er een man met een vlag voor de trein uit. Het museum toont een flink aantal exemplaren van die oude treinen, in maquette maar ook echte, in eigenaardige licht-melkchocoladebruine kleur. De gids vertelde interessante
details. De machinist moest bijvoorbeeld uitrekenen hoeveel steenkool hij moest meenemen op zijn tenderwagon om onderweg niet stil te vallen. Daarvoor had hij een weegschaal die we konden be- wonderen. Hij moest ook al eens blijven slapen op zijn eindbestemming. Het spoor zorgde er ook voor dat er een eengemaakte standaardtijd kwam. Het zorgde ook voor een snelle economische bloei en een sterk toegenomen mobiliteit. Alle Belgische koningen kregen elk een eigen luxueus rijtuig. Die konden we ook bewonderen. De gewone mens moest het meestal stellen met een plaatsje in een open wagon, onder de rookpluim van de stoommachine.
In de jaren 1930 verschenen dan de dieseltreinen en zelfs de eerste elektrische treinstellen. Ook van deze worden exemplaren tentoongesteld.

In het museum vindt momenteel ook een extra expo plaats over de Oriënt Express. Dat was een initiatief van de Belgische zakenman Georges Nagelmackers. Volgens de gids hadden zijn voorouders nagels gemaakt, maar hijzelf had ondertussen brede connecties. Zijn bedrijf van de Wagons-Lits (1874) begon met internationale nachttreinen die belangrijke personen slapend door heel Europa en verder kon voeren. De Oriënt Express reed helemaal tot Istanboel. Mijn mond viel open over de verfijnde luxe die we in het tentoongestelde exemplaar konden aanschouwen. Daarmee vergeleken is de nieuwe nachttrein naar o.a. Wenen die ik vorige zomer heb genomen maar een armoedig broertje. Het illustreert eclatant hoe de samenleving sindsdien sterk gedemocratiseerd is.

Wie graag meer details kent leze de Wikipedia pagina “Geschiedenis van de Belgische spoorwegen”.

Dan terug de trein op naar Duffel, waar we in Brasserie De Polder een driegangenmenu voor- geschoteld kregen. Lekker, maar niet altijd even warm opgediend. En naar huis met onze dienstbare carpool chauffeurs, waarvoor dank.
 

Praktisch

Voor wie
Volwassenen (+18j)
Georganiseerd door
Landelijke Gilde Heist-Op-Den-Berg
Prijs
€ 65,00
Reservatie
verplicht
Deze activiteit is voorbij. Bekijk alle nieuwe activiteiten

Nog geen lid?

We verwelkomen je graag op onze activiteiten. Ontdek meer van onze ledenvoordelen.

Vragen? Contacteer organisator

0494561267

Meer activiteiten